skip to Main Content

Maak tijd voor je baby

Dit is echt belangrijk. Tijd bespaar tips: FaceBook, email, TV, winkelen, make-up (zie hieronder)…

Beweeg regelmatig, liefst buiten in de natuur en bij daglicht.

Gezond eten voor vruchtbaarheid en zwangerschap

Volgens onderzoek zijn vrouwen die veel groente, fruit, peulvruchten en weinig vlees, vis en minimaal suiker eten, na een vruchtbaarheids-behandeling 40% meer kans op een zwangerschap. Ze hebben ook een 70% lager risico op aangeboren afwijkingen.

Een ander onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum toonde aan dat vrouwen met een verminderde vruchtbaarheid die gezond eten tijdens hun IVF-behandeling, een tot 60% hogere kans op een zwangerschap hebben.

Wat houdt gezond eten in?

Vaak denken we, dat we voedingsstoffen tekort komen…
Ook belangrijk is opletten op wat er wél binnenkomt.

  • Beperk suiker, wit meel producten, aardappelen en rijst. Vervang die door extra groente. Neem bijvoorbeeld bloemkool, knolselderij of pastinaken in plaats van aardappels / rijst / pasta. Een rauwkost bijlage, of gewoon rauwe wortels, paprika, tomaten erbij. Dan eet je twee of drie groenten en iets eiwitrijks, bijvoorbeeld peulvruchten.
  • Peulvruchten zo als bonen, linzen, kikkererwten…  zijn een waardevolle bron van voedingsstoffen en eiwit. Dé vleesvervanger.
  • Weet je dat knoflook een wondermiddel is? Wel met z’n tweeën eten 😉  Ook goed bij erectieproblemen.
  • Zink is belangrijk voor de vruchtbaarheid.
    Rijk aan zink zijn:

Erwten, kikkererwten, wortelen, pompoen, noten en zaden, volle granen – boekweit, gierst, haver en gerst (tevens goede vervanging van aardappels). Deze zijn verkrijgbaar in natuurwinkels.
Wist je dat met voldoende zink de trek in zoet minder is?

De meningen over soja producten zijn verdeeld. Soja bevat fyto-oestrogenen, plantaardige stoffen die verwant zijn aan het vrouwelijk hormoon oestrogeen, deze kunnen de hormoonhuishouding verstoren, ook bij mannen.

Aan de andere hand bewijst een studie van Brigham Women’s Hospital, en Harvard Medical School in Boston, MA, dat soja kan beschermen tegen de nadelige invloed van Bisphenol A (een hormoonveranderende stof die in plastic zit) en de slagingskans van IVF gunstig kan beïnvloeden.
Ik zou de producten die het dichtst bij de natuurlijke vorm staan gebruiken – tofu, tempeh en met mate. Niet de zwaar bewerkte zoals namaak vlees, sojamelk e.d.

  • Te veel vitamine A is nadelig voor de vruchtbaarheid. Ook voor andere vitamines geldt: let op met de dosering.
  • Lever kun je beter niet eten vanwege de grote hoeveelheid vitamine A die ze bevat. Eet niet meer dan 1 boterham per dag met smeerworst of paté.
  • Vis bevat zware metalen, dus wees er matig mee. Omega 3 zit ook in lijnzaadolie. Let op: deze is kort houdbaar, in capsules blijft de voedingswaarde langer behouden.
  • Koffie- een Amerikaans-Zweedse studie onder 562 vrouwen toonde aan dat vrouwen die 1-3 koppen koffie per dag drinken 30% meer kans op een miskraam hebben en vrouwen die meer dan 5 koppen drinken zelfs 40% meer kans op een miskraam hebben.  Dus ook als je nog zwanger wilt worden, is koffie geen aanrader. (En Amerikaanse koffie is veel slapper dan in Nederland en België.)
  • Cola, sportdrankjes en energiedrankjes: er zitten 24 suikerklontjes in één flesje AA energy drink, plus cafeïne! Neem water of kruidenthee. Er zijn ook pittige soorten kruidenthee, die het ‘afkicken’ van koffie makkelijker maken.
  • Groene thee – dit had je misschien niet verwacht. Groene thee heeft invloed op de hormoonbalans. Drink liever niet meer dan één kop per dag.

Heel veel succes gewenst!

Voor betere vruchtbaarheid, maak een afspraak

Monika Denes | Eline Verestraat 23 | 1183 KX Amstelveen | Bel +31(0)20 7718183

Back To Top